Last modified: 2021-12-27
Abstract
Pasaulyje besikeičianti situacija dėl COVID-19 protrūkių sukelia krizinę padėtį ne tik sveikatos apsaugos atžvilgiu, bet ir ekonominiu. Įmonės susiduria su skubotais sprendimais siekdamos išvengti finansinių problemų ar net bankroto. Tiek teorijoje, tiek praktikoje dažnai aptinkamas labiau neigiamas nei teigiamas koronaviruso protrūkio poveikis transporto sektoriaus verslui, tačiau ši tema dar nėra pakankamai ištirta dėl situacijos naujumo, o autorių nuomonės kai kuriais klausimais nesutampa. Ryškiausias poveikis akcentuojamas oro transportui, o mažiausiai tirta kelių transporto veikla, kuri Lietuvoje sudaro didžiausią dalį iš visų transporto rūšių. Pastebima, kad transporto įmonės jaučia stiprų pelningumo rodiklių mažėjimą COVID-19 pirmosios bangos metu. Atliekant tyrimą ekspertinės apklausos būdu išskirti labiausiai paveikti kelių transporto įmonių pelningumo ir likvidumo rodikliai. Santykiniai finansiniai rodikliai ir finansinių rezultatų priklausomybių nuo koronaviruso sukelto karantino tyrimas, atliktas pasitelkiant porinę koreliacinę analizę, parodė, kad įmonėse egzistuoja nevienodas ryšys tarp karantino dienų skaičiaus Lietuvoje ir kelių transporto įmonių finansinių santykinių rodiklių. Todėl tikėtina, kad COVID-19 sukelta krizė, priklausomai nuo įmonės veiklos, gali turėti teigiamą arba neigiamą poveikį įmonės finansiniams rezultatams. Tačiau tam tikru atveju poveikio gali išvis nebūti. Stebint nuolat besikeičiančią koronaviruso krizę ir supančią ekonominę situaciją, svarbus neatidėliotinas ir nuolatinis įsitraukimas į įmonių finansinės situacijos stebėjimą ir kontrolę.
Reikšminiai žodžiai: koronavirusas, COVID-19, finansiniai rodikliai, transporto sektorius, kelių transporto įmonės, ekonominė krizė.